Liikuntavammaisten kokemuksia liikuntavammaisuudesta ja itsensä hyväksymisestä. Otteita tutkimuksesta Ahponen H. Vaikeavammaisen nuoren aikuistuminen. Yksilöllinen ja erilainen elämänkulku. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 94, 2008.
Tutkimuksen alkaessa nuoret olivat 18–24-vuotiaita. Mukana oli liikunta-, CP-, kuulo- ja näkö̈- vammaisia, eteneviä̈ neurologisia sairauksia sairastavia ja kehitysvammaisia.
Määritelmiä
CP-vammat jaetaan oireen mukaisesti kolmeen pääryhmään. Ensimmäisen ryhmän hallitsevana oireena on spastisuus eli jäykkähalvaus, toisen pakkoliikkeet, kuten atenoosi ja lihasjäntevyyden vaihtelut, ja kolmannen ataksia eli tasapainon häiriö̈. Toiminnan häiriö̈ voi kohdistua vain yhteen raajoista, jolloin kyseessä̈ on monoplegia, tai se voi olla toispuoleinen eli hemiplegia. Diplegiassa häiriö kohdistuu vain alaraajoihin ja tetraplegiassa kaikkiin raajoihin. (Ks. esim. Vuolle 1989, 160.) Liikuntavamman lisäksi CP-vamman aiheuttanut keskushermoston vaurio voi vaikuttaa muillekin alueille, kuten kognitiiviseen kehitykseen (Riita 1998, 33).
Spastisuus ilmenee lihastoiminnan jäykkyytenä, tahdonalaisten lihasten hallitsemattomuutena ja poikkeavuutena lihaksiston reaktioissa eri tilanteissa. Diplegia on selkeämmin jalkojen tai jalan toiminnallista rajoittuneisuutta. Hemiplegia on toisen kehon puolen, kuten vasemman käden tai jalan lihaksiston, toimintarajoittuneisuutta. Tetraplegia on kaikkien raajojen lihasliikkeiden hallitsemattomuutta. (Nuutinen 1998, 3.)
Liikuntavammaisen liikkuminen kodin ulkopuolella
Pyörätuolilla liikkuva henkilö kirjoittaa seuraavaa.
" Mua pelottaa taksin kyydissä, kun ne ei laita tuolia
kunnolla kiinni ja ajaa ja ajaa, kuin pakettia olisi vienyt, ei arvosta asiakasta."
(Sami)
Tutkimuksen kaikki nuoret käyttivät pyörätuolia, vaikka jokaisen
toimintakyky oli erilainen. Vamman laatu vaikutti toimintakykyyn, monet nuoret
elivät silti mielestään aktiivista elämää. CP vammaisella toimintakyvyn
rajoitteet eivät johdu pelkästään rajoittuneesta kehosta. CP vammaan voi
liittyä hahmotushäiriö, joka vaikeuttaa liikkumista ja suunnistamista.
Hahmotushäiriötä lievensi opaskoira. Arkielämä muuttui helpommaksi ja
toimintakyky parani kun kun elämä muuttui aktiivisemmaksi. Opaskoiran
hoitaminen ja ulkoiluttamisen vaikutti myönteisesti Jutan koko toimintakykyyn.
" kyl se ulkoilun määrä on lisääntynyt. Sit se auttanut myös
tähän hahmottamiskykyyn niin, että uskaltaa lähteä pidemmälle. Ja sit kaikki
nää tekemisnopeudet ja nää on niinku nopeutunut". (Jutta)
" Nyt kun periaatteessa käytännön tekemistä on enemmän, omaa
kotia pyörittää, niin huomaa ja sitten kun liikkuu paljon pyörätuolin kanssa ja
tarvittaessa kepeillä, niin tota liikkuu pyörätuolilla vähän pitempiä matkoja
kun matkustaa aika usein verkostomarkkinoinnin ja muun seuraelämän takia ni sit
tavallaan käsien toimintakyky on lisääntynyt sitä kautta kun tekee
enemmän." ( Pekka)
Liikuntavammaiseen elämää helpottaa pyörätuoli, kävelykepit ja
pyörätuoli. Ne ovat tärkeitä apuvälineitä heidän elämässään ja mahdollistavat
liikkumisen ei vammaisten mukana.
Seksuaalisuuden kehittyminen
Harva uskaltautuu lähtemään
lattialle pyörätuolissa istuvan kanssa. Useammin nuori saa kuulla olevansa
rohkea, kun uskaltaa tanssia pyörätuolissa muiden nähden (Hynynen 2001, 61).
Doane (1987, 39) väittää,
että sairaus ja maskuliinisuus ovat niin vastakkaisia, että ne suorastaan
hylkivät toisiaan. Kun ruumiillisuus näyttää olevan olennainen osa miestä,
vammaisuus väkisinkin uhkaa heikentää kantajansa statusta ja arvovaltaa.
(Lahti 1994, 208–211; Lammi- Taskula 1994, 121–123; Gerschick ja Miller 1995,
183.) Ruumiin heikentyminen tai epämuodostumat haittaavat mieheyden
tunnustamista ja siihen liitettyjä kulttuurisia arvoja. (Morris 1993a, 87;
Gerschick ja Miller 1995, 183–184). Tätä voidaan tulkita niin, että
vammaisten poikien annetaan ymmärtää olevan aikuistuessaan kyvyttömiä
normaaleihin miesten tavoitteisiin (esim. Lampinen 2007, 156).
Gerschick ja Miller
haastattelivat vammaisia miehiä selvittääkseen, miten nämä itse
määrittelivät mieheyttään. Osallistujat olivat eri-ikäisiä, erilaisissa
ammateissa toimineita ja synnynnäisesti tai myöhemmin vammautuneita. Osa
heistä arvosti perinteistä maskuliinisuutta pitäen tärkeänä sukupuolista
kykyä, työpaikkaa ja ennen kaikkea riippumattomuutta. Joillakin löytyi
keinoja kompensoida vammaisuutta esimerkiksi urheilemalla. Moni
haastateltavista koki vaikeana ylläpitää perinteistä miehen julkisivua ja
tunsi itsensä muita huonommaksi. Eräs 16-vuotias haastateltava totesi, että
hänen oli vaikea pitää itseään perinteiset normit täyttävänä miehenä,
koska muut eivät tunnistaneet hänen mieheyttään. Erityisen rankkaa oli se,
että samanikäiset tytöt kyllä pitivät hänestä mutta suhtautuivat kuin
hän olisi ollut sukupuoleton. Suurimmaksi uhkaksi mieheydelleen hän koki sen,
että apua tarjottiin silloin, kun hän olisi selviytynyt ilman sitä. Myös
avun pyytäminen oli hänestä nöyryyttävää. (Gerschick ja Miller 1995,
187–193.)
Vammaisten tyttöjen ruumiin
muutoksia ei yleensä huomata samalla tavalla kuin muiden tyttöjen, mikä voi
haitata naiseksi kasvamista. Heidän voidaan antaa ymmärtää, että he eivät
ole naisia. (Boylan 1991, 13; Lampinen 2007, 156.) Vammaisen nuoren voi olla
vaikea osoittaa naiseuttaan, jos ruumiissa on epämuodostumia. Sopivien
vaatteiden hankkiminen voi olla vaikeaa, ja joskus vanhemmatkin sivuuttavat
nuoren toiveet ja ostavat vaatteita, jotka eroavat muiden nuorten
käyttämistä. (Esim. Halme 1998, haastattelu.)
Vaikeavammaiset naiset
suhtautuvat ruumiiseensa yksilöllisesti. Joillekin se on välttämätön osa
minää, jotkut kokevat ruumiinsa vieraaksi ja häpeävät sen piirteitä.
Tätä on edistänyt se, että nuoren naisen kuvaa on hallinnut melko
yksiulotteinen käsitys kauniista, aktiivisesta ja fyysisesti täydellisestä
naisesta (Boylan 1991, 13). Mittoja täyttämätön ruumis voi olla häpeän
aihe, vaikka kyse ei olisikaan vammaisuudesta. Kososen (1998) ja Simosen (1995)
koulumaailmaan liittyvissä tutkimuksissa naiseksi kasvamisesta haastatteluihin
ja muisteluryhmään osallistuneet vammattomat naiset kertoivat häpeän
tunteista olemuksensa piirteiden vuoksi. Vammaisen nuoren mahdollisuudet
naiseksi kasvamisessa eivät ole ainakaan helpompia ja he jakavat monien
vammattomien naisten kanssa kokemukset kelpaamattomuuden tunteista.
Vammaiset naiset on tutkimuksissa
usein sivuutettu. Feministisessä naistutkimuksessa on tuotu esille, että he
kuuluvat kahteen kulttuurisesti negatiiviseen luokkaan, naisiin ja vammaisiin. Myös
nuorisoa ja naisia koskevissa tutkimuksissa ei juurikaan esitetä vammaisia nuoria
koskevia asioita. Eräs poikkeus tästä on Puurosen ja Välimaan (2001)
toimittama teos Nuori ruumis. Esille tuli huomattavia eroja vammattomien ja
vammaisten nuorten käsityksissä itsestään. Tavalliset tytöt keskustelivat
ulkonäköönsä liittyvistä vivahteista, kuten onko meikki liian näkyvä,
voiko hametta pitää koulupäivänä, onko heillä muutama ylimääräinen
kilo läskiä tai vastaavatko ruumiin mittasuhteet ihanteita. (Ks. myös
Routarinne 1992, 105.) Pienetkin poikkeamat aiheuttivat paniikin
ja pelon silmätikuksi joutumisesta. Nuoret olivat tietoisia vammaisten
ongelmista mutta eivät suhteuttaneet niihin omia puutteitaan. Vammaisten
nuorten ongelmia mitataan usein eri mitta-asteikolla.
Minäkuva ja identiteetti
Vammaisuuteen liittyvää
poikkeavuutta on pidetty negatiivisena. Tämä vaikuttaa nuorten käsityksiin
itsestään, heidän minäkuvaansa ja identiteettiinsä. Vammaisten nuorten on
havaittu omaksuvan helposti sairaan roolin, heillä voi olla heikko itsetunto
ja he aliarvioivat taitojaan (Philp ja Duckworth 1982; Ihatsu 1987, 194–195).
Poikia koskevissa tutkimuksissa on havaittu fyysisen heikkouden huonontavan
itsetuntoa ja lihaksikkuuden vahvistavan sitä (Balogun 1987; Tucker 1987;
Duesund 1996, 79–90). Peruskoulua käyvien vammaisten oppilaiden on todettu
olevan pelokkaampia ja pitävän älyllisiä kykyjään, statustaan koulussa ja
hyväksytyksi tulemistaan huonompina kuin vammattomien. He kokivat usein epävarmuutta,
riittämättömyyttä, syyllisyyttä, impulsiivisuutta ja kypsymättömyyttä
(Jones 1999). Poikkeavuudesta voi tulla pääasiallinen identiteetti, joka
varjostaa kaikkia toiminnan alueita. Esimerkiksi neliraajahalvaus ja
liikkuminen pyörätuolin avulla ovat helposti havaittavia ja voivat tuottaa
vammaisuuden identiteetin (Gerschick 2005, 372).
Toisaalta vammaisten lasten ja
nuorten suhtautumisesta vammaansa ei ole saatu paljon tietoa heiltä
itseltään, vaan näkemykset perustuvat ammattilaisten ja vanhempien
mielipiteisiin. Osa nuorista ei edes tiedä, mikä heidän vammansa on ja
mistä se johtuu (Anderson ym. 1982, 41–44; Flynn ja Russell 2005, 295–296).
Connors ja Stalker (2003, 18–32, 122) haastattelivat 7–15-vuotiaita vammaisia
lapsia ja heidän 5–19-vuotiaita sisaruksiaan ja päättelivät, että lapset
suhtautuvat asioihin hyvin käytännöllisesti. Vammaisuus ei estänyt heitä
olemasta onnellisia ja aktiivisia koulussa ja kotiympäristössä. Monet
toiminnot ja harrastukset olivat samoja kuin muillakin lapsilla. Vaikka
tutkimuskohteena olleet lapset olivat vaikeavammaisia ja heistä muutamat
kommunikoivatkin symbolien avulla, he olivat yllättävän samanlaisia muiden
lasten kanssa. Muissakin tutkimuksissa on havaittu vammaisten lasten
selviytyvän vammastaan hyvin ja heillä on todettu olevan tavanomaisia
päämääriä, terve minäkuva ja elämänhallinnan tunne (Coleman 1983; Hirst
ja Baldwin 1994).
Bengs haastatteli ruotsalaisia liikuntavammaisia
nuoria heidän suhteestaan ruumiiseensa. Nuoret puhuivat olemuksestaan melko
lyhytsanaisesti ja neutraalisti. He eivät olleet siihen tyytyväisiä tai
tyytymättömiä mutta sisällyttivät harvoin liikuntavammaansa kuvaukseen.
Moni haastateltava toivoi olevansa pitempi ja hoikempi. He kuvailivat
ideaalisen ruumiin pitkäksi, hoikaksi ja lihaksikkaaksi, mutta eivät
pitäneet sitä itselleen keskeisenä päämääränä. He eivät verranneet
omaa ruumistaan median luomaan ihannekuvaan, vaan samanikäisiin kavereihin.
Heidän toiveensa koskivat käytännöllisiä ja terveydellisiä seikkoja,
kuten elämistä mahdollisimman hyvin ja ilman kipuja. Ruumiin tulisi heidän
mielestään toimia riittävän hyvin, jotta he voisivat tehdä haluamiaan
asioita. (Bengs 2007, 180–182.)
Vammaisella nuorella voi olla
poikkeavan ulkomuodon vuoksi patoutuneita tunteita. Kuten Halme, myös Pelkonen
piti tärkeänä valintojen mahdollisuutta. Viesti vammaisille nuorille oli se,
että heidän pitäisi huomata, että ajat ovat muuttuneet. Nuorten pitäisi ottaa
tietoisesti riskejä pyrkiessään päämääriinsä.
Internetin keskustelupalstalla
käytiin keväällä 2004 keskustelu, jossa vammaiset henkilöt muistelivat
kokemuksiaan tavallisissa ja erityiskouluissa. Molemmista oli sekä hyviä
että huonoja kokemuksia. Keskustelijat kannattivat integraatiota, koska sen
avulla vammaiset lapset tottuvat olemaan ei-vammaisten joukossa ja nämä
puolestaan oppivat ymmärtämään erilaisuutta. Huonoina puolina pidettiin
koulukiusaamista sekä sitä, että tavalliseen kouluun sijoitettu vammainen
lapsi tai nuori ei liity tiiviisti mihinkään yhteisöön vaan jää
ulkopuoliseksi. Ahponen H. 2008 , 71.
Ilman avustajaa lapsi ei voisi
käydä koulua, mutta hintana on avustajan vaikutus toverisuhteisiin. Vammaiset
lapset pelkäävät avustajansa olevan liian hallitseva tovereihin nähden.
Luokkatoverien on todettu ottavan avustajan vastaan ristiriitaisesti. He saattavat
kiusata, että avustajan tarpeessa oleva ei osaa itse tehdä mitään, hän on
vauva, joka istuu rattaissa. (Shaw 1999, 78–79.) Henkilökohtaista suhdetta
hakeva koulutoveri voi pitää avustajaa kilpailijana. Avustajat ovat aikuisia,
ja heitä kohtaan tunnetaan ehkä epäluuloa eikä heitä haluta salaisuuksien
jakajaksi. Tovereille vai- keavammainen nuori ja avustaja näyttävät
muodostavan parin, joka toimii tiiviisti yhdessä. Avustaja voi vetäytyä
kauemmaksi, jolloin hänen roolinsa pienenee, mutta hän voi olla myös
keskustelukumppani ja kaverien korvike. Laura totesi, että hän oli mieluummin
avustajansa kanssa kuin itki, että häntä ei hyväksytä: ”Jos ei mua
hyväksytä, niin sitten ei!”. Ahponen 2008, 72
Nuoret yleensä imarteleva ja
kertoo, mitä katsoja haluaakin nähdä (Mitchell 1996, 169–170). Vaikka
imartelija ei ole tavanomaisessa mielessä ystävä, on imartelulla
positiivinen vaikutus. Epävarma nuori, joka uskoo kaikkien tarkkailevan
itseään (esim. Elkind 1994, 36), saa rohkaisua. Vammainen nuori tarvitsisi
kannustusta enemmän kuin kukaan muu, mutta hän saa sitä hyvin vähän. Kun
kukaan ei vahvista nuoren positiivisia puolia vaan hän saa osakseen vain
negatiivisia vihjailuja, voi hänelle syntyä käsitys, että positiivisia
puolia ei olekaan. Ahponen 2008, 73.
Tuijan nuoruuteen kuului
yksinäisyys. Eristäytyminen ei ollut hänestä itsestään lähtöisin,
sillä hän olisi halunnut olla muiden mukana. Tuijalla ei ollut ystäviä, ei
poikakaveria, ei harrastuksia. Monia tavanomaiseen nuorten elämänkulkuun kuuluvia asioita
jäi kokematta. Koulu vaikutti Tuijaan eri tavalla kuin Lauraan. Tuija ei
uskaltanut nousta vastustamaan sivuun jäämistään, vaan alkoi pitää sitä
osanaan. Hän oppi syrjäytyjäksi. Ahponen 2008,73.
Mielenkiintoiseen havainnon
tutkimukset osoittavat, että vammaiset henkilöt kokevat alemmuuden tunnetta ja
kärsivät heikosta itsetuntemuksesta. He kuitenkin haluavat samaistua ei
vammaisiin ihmisiin. On tärkeää tukea heidän itsetuntoa ja integroida tähän
yhteiskuntaan ja auttaa heitä mm. tarjoamalla apuvälineitä.
Koulunkäynti
Hannelelle jako vammaisiin ja
vammattomiin tuli todelliseksi. Lapset eroteltiin tavallista koulua käyviin,
normaaleihin lapsiin ja erityiskouluun meneviin, poikkeaviin lapsiin. Hannelen
päivät eivät enää kulkeneet samalla tavalla naapuruston kavereiden kanssa.
Katkenneiden kontaktien tilalle ei lähiympäristöön myöskään tullut uusia
ihmissuhteita. Hannelella ei ollut vammaisen koululaisen malleja, sillä hän oli
alueen ainoa erityiskoulua käyvä. (Vrt. Shakespeare ja Watson 1999, 22.) Ikätoverit
katselivat, kuinka
koululainen aamuisin haettiin pienoisbussilla ja tuotiin illalla takaisin.
Bussin ikkunoista näkyi muita lapsia. Vammaisuus ei ollut naapureille avointa
ja jokapäiväistä, vaan esiintyi hetkellisinä välähdyksinä.
Hannelen vanhemmat olivat
opettaneet lastaan tavallisen lapsen rooliin. Jäykän institutionaalinen koulu
katkaisi kehityksen ja osoitti konkreettisesti, että pyörätuolilla liikkuva
lapsi ei ole samanlainen muiden kanssa. Pienelle koululaiselle muutos oli
suuri, sillä yhtäkkiä hänen oli tutustuttava täysin toisenlaiseen
yhteisöön, vammaisten lasten maailmaan. Hannele puhuu pettymyksestä. Hänen
mieleensä painuivat ikuisesti sanat, että vammaiset ovat hankala ryhmä,
josta kuurot ja sokeat kategorisoidaan kaikkein huonoimpaan luokkaan.
Merkittävää kertomuksessa on vallankäyttö.
Yksittäinen ihminen, tässä tapauksessa koulun rehtori, pystyi
päättämään lapsen elämänkulusta. Rehtori käytti koululaitokselle
legitimoitua valtaa oppilaan ”diagnosoimiseen” ja erityisopetukseen siirtämiseen.
Vika projisoitiin oppilaaseen, koska hän ei sopinut koulun muottiin (ks.
Saloviita 2002, 80). Vammaisten perheiden kanssa työskentelevä lastenpsykiatri
Berit Lagerheim (1988, 21–27) arvelee monien ratkaisujen johtuvan avuttomuuden
tunteista, joita vammainen lapsi herättää. Bauman (1995, 259–261) pitää
niitä kuitenkin postmodernin ajan välinpitämättömyyden ilmaisuna. Vaikeat
asiat haluttaisiin siirtää omalta vastuulta muiden hoidettaviksi. Hannele
kävi lukioon asti erityiskoulua kunnes haki uudelleen lähikouluun. Rehtori
oli tällä välin ”herännyt siihen, että vammaiset eivät olekaan niin
kauhea asia”, sillä omat kokemukset olivat muuttaneet hänen mielensä. Kun
Hannele oli aloittamassa koulun, rehtori soitti ja kysyi, keitä kavereita hän
haluaa luokalleen. Vanhat ystävyyssuhteet olivat kuitenkin jo katkenneet.
Ahponen 2008, 75.
Tyttöjen mielipiteet kuvaavat
syrjinnän käytäntöjä. Kuta läheisemmästä suhteesta on kyse, sitä
vaikeampi siihen on kuvitella vammaista ihmistä. Usein syrjintä on
huomaamatonta kantaa ottamattomuutta, kuten Hannelen luokkatovereilla. Maailma
Tutuksi ry:n ja Valtakunnallisen vammaisneuvoston tutkimus (2001) lukion ja
yläasteen oppilaiden asenteista osoitti samaa. Vammainen henkilö
hyväksyttäisiin helpoimmin neutraaliksi naapuriksi tai luokkatoveriksi, mutta
ei tyttö- tai poikakaveriksi tai parhaaksi ystäväksi. Osa vastanneista oli
sitä mieltä, että vammaiset ovat outoja ihmisiä ja että he eivät pysty
tekemään mitään hyödyllistä yhteiskunnassa. Vastaajat olivat tietoisia
siitä, että vammaiset luokkatoverit haluavat tuntea itsensä tasavertaisiksi,
mutta sillä ei ollut vaikutusta vastauksiin. (Maailma Tutuksi ry 2001.)
Tutkimuksissa on huomattu, että erityisoppilaitoksissa
koulunsa käyneet eivät saa ystäviä kotipaikkakunnaltaan eivätkä löydä
entisiä kavereitaan edes lomillaan. (Anderson ym. 1982, 346; Heinonen,
haastattelu 1998; Loijas 1994, 1–76; Pelkonen ja Villberg 1994, 58–61.)
Hannele kertoi kokemuksistaan
sekä tavallisessa että erityiskoulussa. Hänen mielestään on vaarana, että
erityiskoulu passivoi opiskelijansa hoidokeiksi. Vastaavia toiveita päästä
samoihin kouluihin muiden kanssa toivat Euroopan parlamentin vammaisten
koulutustarpeista pidettyyn kuulemistilaisuuteen osallistuneet nuoret, joista
suurella osalla oli erityisopetuksellisia tarpeita (EuroNews 12/2003). Huolimatta
erityiskoulujen henkilöstöstä lasten ja nuorten tulevaisuuden mahdollisuuksien
realistinen arviointi voi jäädä vähälle. Usein vanhemmat eivät tiedä,
mitä nuoren taidot tai puutteet käytännössä merkitsevät. Ammattilaiset eivät
uskalla arvioida, mitä nuoresta voisi tulla, jotta he eivät herättäisi
hänessä katteettomia toiveita. Hannele epäili hallinnollisten tarpeiden
ensisijaisuutta ratkaisuissa, sillä erityiskouluista loppuisivat oppilaat, jos
olosuhteita tavallisissa kouluissa kehitettäisiin. Ahponen 2008, 86.
Vammaiset voivat joutua ei
vammaisten vallankäytön kohteeksi. Tutkimuksessa rehtorilla oli valta päättä
otetaanko vammaista oppilasta kouluun vai ei. Oppilasvalintaa pitää pohtia
monelta kannalta ja huomioida vammaisen mielipide.
Työelämä
Lauraa harmitti, että vammaisuus
nousi liian suureen asemaan ja teki hänestä puolinaisen työntekijän. Avun
pyytäminen työtovereilta henkilökohtaisiin asioihin ei tuntunut mukavalta.
Avustajaa hän ei halunnut, koska olisi tarvinnut apua vain muutamissa
tilanteissa. Ahponen 2008, 94.
Laura näki vastakkaisina työn
ja hyvinvointinsa. Vammaisella työntekijällä vapaa- aikaa ja työstä palautumisaikaa
jää vähän, koska aikaa vievät terapiakäynnit, joita voi olla useita
viikossa. Elämää harjoitteleva vammaton nuori ei joudu miettimään, kuinka
pärjää mahdollisimman pienellä ulkopuolisella avulla. Hän opettelee, miten
perunat keitetään, mutta ei sitä, miten se tehdään pyörätuolilla rullaillen
ja heikommin voimin, tai miten tarvikkeet otetaan jääkaapista ja komeroista
istuma-asennossa, nostetaan kattila hyllyltä, keinotellaan tiskipöydälle,
väännetään hanaa ja kuljetetaan täysi kattila liedelle ilman että
noustaan tuolista pystyyn. Elämänlaatu voi olla hyvä työelämän
ulkopuolellakin ihmissuhteiden ja sisäisen kehittymisen ansiosta. Koko
loppuelämäkseen Laura ei kuitenkaan haluaisi tulla määritellyksi
työttömäksi tai eläkkeellä olevaksi liikuntarajoitteiseksi. Elämä
vaatisi muutakin kuin olemassaolon, sillä ”eihän sitä kotonakaan voi koko
aikaa olla”. Työ ei ollut ainoa vaihtoehto, mutta sen positiivisena puolena
oli, että se tekisi täysivaltaiseksi ja tasavertaiseksi. Laura ei halunnut
elää ”yhteiskunnan siivellä”. Hänen mielestään ei ole tasavertaista muita
kohtaan ottaa vastaan rahaa ilman vastiketta. Toisaalta eläkkeen pienuus vie
häneltä täysivaltaisuuden. Rahat olisi saatava riittämään, mikä
onnistuisi parhaiten työssä käyden. Ahponen 2008, 96.
Ajatusleikki ”Mikä sinä olisit,
jos olisit syntynyt vammattomana?” herätti Laurassa aluksi hilpeyttä:
Laura Voi jestas! [naurua]
Varmaan vaikka – – [tauko] – – sillon mä tekisin jotain sellaista työtä,
mikä olisi fyysisempää. Varmaan mä tekisin vaikka hanttihommia ja
rahoittaisin elämäni sillä tavalla paremmin, että ei olisi täysin
sitoutunut tähän opiskeluun taikka täysin riippuvainen pienestä
eläkkeestä. (K/2003) Ahponen 2008, 96.
Että mulle
tuli sellainen olo, että ne ihmiset, joitten olisi pitänyt siitä työstä
mulle kertoo, niin ne vaan keskenään supis sitä juttua ja aina kun mä tulin
paikalle, tuli hirvee hiljaisuus.
Katsoiko ne vain, että miten sä
selviät siitä?
Mä vaistosin heti, että nyt on
jotakin, mitä mun pitäis tietää. Sit kun se tilanne selvis mulle, mä menin
ja sanoin, et en mä mee rikki siitä, että mulle annetaan kriittistäkin palautetta.
Enemmän mua ottaa päähän se, et mulle ei kukaan sano mitään ja silti mä
tiedän, että jotakin on pielessä. Kun heidän kuitenkin pitäis olla
ammattilaisia tämäntyyppisissä jutuissa. Mä vaan totesin, että kyllä mä
oon pettymyksiä kokenut elämässä muutenkin ja niistä selvinnyt.
No mitä hän [ohjaaja] vastasi?
Hän sano vaan, että hän
pyytää anteeks sitä, että kyllä hän jatkossa yrittää. Mutta se johti
kyllä siihen, että meillä ei jatkossa ollut mitään keskusteluyhteyttä.
Kun he alun pitäen sanoi mulle, että on kiva, että oot tullu erilaisena
työntekijänä tänne, niin miks se ei voinut kantaa hedelmää kuitenkaan.
(K/2000)
Hannele uskoi pystyvänsä
ottamaan vastaan myös kriittistä palautetta. Matsinen toteaa, että jos
vammainen työntekijä ei osaa tehdä jotakin, ajatellaan osaamattomuuden
johtuvan vammasta (Matsinen 2000, 25). Hannelea ei kohdeltu samalla tavalla
kuin aloittelevia työntekijöitä yleensä, joita opetetaan ja joiden
edistymistä seurataan. Hän oli vain pakosta vastaan otettu harjoittelija, ei
työyhteisön voimavara. Vammaisuutensa vuoksi hän oli tarkkailun kohde ja
koehenkilö. Lopullisen murtumisen jälkeen, jonka aiheutti kiivas keskustelu
ohjaajan kanssa, keskusteluyhteys katkesi. Hannele epäili, että hänestä
puhuttiin selän takana. Aluksi hän yritti selvittää, mistä tilanne johtui,
mutta ei saanut vastausta.
Hannelen kokemukset olivat
vastaavia kuin Barronin (1997, 106–107) tutkimuksen ruotsalaisilla
liikuntavammaisilla nuorilla. Eräs haastatelluista, päiväkotityössä lyhyen
jakson työskennellyt Anna, kertoi harjoittelusta ja työtovereiden
suhtautumisesta näin:
”Ei, se ei ollut erityisen hyvä,
koska henkilökunnan ja minun välinen kommunikaatio oli niin huonoa. Ja minä
en pitänyt siitä tavasta, jolla he olivat. – – Minä sanoin heille; jos on jotakin,
jonka teen väärin, niin sanokaa suoraan. He vaikenivat. – – He eivät
sanoneet mitään.” (Barron 1997.)
Hannelen työtarinan keskeisiksi
kohdiksi nousevat harmoninen aloitus, vähitellen kehittynyt konflikti ja
syrjäytyminen. Työyhteisössä syntyi vastakkainasettelu vammaisten ja
vammattomien välille. Työtoverien käyttäytymisestä hän käytti sanoja
suuttua, huutaa, supista, sulkea ulkopuolelle ja vaieta. Tunteita ei käsitelty
yhdessä. Siinä missä Lauran työharjoittelua varjosti hänen jaksamisensa ja
kiinnostuksen hiipuminen, törmäsi Hannele kielteisiin asenteisiin. Molempien työkertomuksissa
näkyy innosta palavan nuoren luopuminen, tavoitteiden sammuminen ja niiden
suuntaaminen toisaalle. Työtavoite etääntyi saavuttamattomaksi. Vaikka
vammaisuus vaikutti lopputulokseen, näin olisi voinut käydä kenelle tahansa.
Taustalla on nähtävissä joukko
yhteiskunnan muutoksia, jotka vaikuttavat myös vammaisten henkilöiden asemaan.
Työelämässä pärjääminen edellyttää joustavaa varautumista muutoksiin,
kuten valmiutta koulutuksen laajentamiseen ja liikku- vuuteen sekä sopeutumista
työelämän suhteiden pitkälle kehitettyyn säätelyyn. On ylitettävä
itsensä yhä uudelleen ja uudelleen, jotta olisi parempi kuin muut. (Beck ym.
1994, 20.) Ne vammaiset nuoret, jotka pyrkivät normaaliin työuraan, joutuvat
kilpailemaan yhä haastavammaksi käyvässä tilanteessa. Haastatteluissa Laura
usein viittasi siihen, että hän joutui ylittämään vammattomien
suoritukset.
Ahponen 2008, 102-103.
Vammaisten lasten vanhempien
odotukset voivat olla ylimitoitettuja. Vammattoman lapsen menestys on
vanhempien
odotukset voivat olla ylimitoitettuja, jolloin ne synnyttävät lapselle
tavoitteita, joita hän ei saavuta. Vanhempien, tässä tapauksessa lähinnä
äidin, odotus on kulttuurisidonnainen. Taloudellista menestystä arvostavissa
yhteisöissä odotukset kohdistuvat opinnoista valmistumiseen tai hyvän
työpaikan saantiin. Eri tutki- muksissa juuri äidin koulutustaustan on
huomattu olevan merkityksellinen lapsen menestyksen selittäjä. Äidit ottavat
toisinaan lapsensa projektina, jossa he pyrkivät saamaan hänet kehittymään mahdollisimman
aikaisessa vaiheessa ja pääsemään parhaaseen lopputulokseen. Isien
yleisempänä suhtautumistapana on joissakin tutkimuksissa havaittu olevan
lapsen pitäminen olentona, joka kehittyy omia aikojaan ilman, että siihen
voisi vaikuttaa. (Halldén 1992; Bäck-Wiklund ja Bergsten 1997; Starke 2003,
13–14.)
Kertoja heijasti odotuksensa
äitiin, joka oli oikeastaan hänen oma sisäinen äänensä ja painostava
omatuntonsa. Hän varjonyrkkeili odotustensa kanssa huomaamatta, että oli itse
vastustajana. Avustamista paljon tarvitsevan nuoren avuntarve ei vähene
aikuistuttaessa. Ympäristöstä tulevat paineet vaativat silti yhtäläisiä
suorituksia. Kertoja arvailee,
että äiti odottaa menestystä, millä on perustelunsakin, sillä aineistoon
kuuluu esimerkkejä siitä, että äiti ei arvostanut hänen saavuttamiaan
asioita. Sisarukset korostivat kertojan huonommuutta, ja hän vertasi itseään
heihin. He muistuttivat hänen heikommasta selviytymisestään ja vähemmistä aikaansaannoksistaan,
mitä ikään nähden pitäisi olla jo enemmän. Sisarukset arvostelivat
kertojaa ja osuivat hänen heikkoihin kohtiinsa. He olivat todenneet, että jos
he olisivat tehneet yhtä paljon työtä kuin kertoja, he olisivat jo
pitkällä. Kertoja ruoski itseään sisarustensa menestyksellä ja vaati
itseltään samaa. Sisarukset saattoivat kostaa kertojalle tuntiessaan, että
hänen tarpeensa olivat olleet perheessä aina ensimmäisellä sijalla ja
elämä oli pyörinyt hänen ympärillään, mutta heidän vuoronsa oli tullut
viimeisenä, jos silloinkaan (Burke 2004, 49). Sisarkateutta syntyy usein
silloin, kun vanhemmat antavat enemmän aikaa tai huomiota osalle lapsistaan
(esim. Henttonen ym. 2002) riippumatta sen syistä.
Haapalan (2001, 43)
haastattelemat opiskelijat tunnustivat, että he haluaisivat kertoa vammaisuudestaan
jo hakiessaan työtä. Näin ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä hakemus
laitettaisiin hylättyjen pinoon. Monet eivät kerro vammaisuudestaan edes
haastattelua sopiessaan. Tästä on hyötyäkin, sillä kun vamma tulee esille
vasta haastattelussa, voidaan
sen vaikutusta arvioida todellisessa tilanteessa. Haastatteluun on kuitenkin
vaikea mennä, jos ei tiedä, millaisen vastaanoton tulee saamaan ja pystyykö
vakuuttamaan työnantajan pätevyydestään. Haastattelija yllättyy ja tuntee
ehkä itsensä petetyksi. Haastattelu on kuitenkin ainoa tie saada työpaikka.
Vaikka vahtimestari päivitteli pyörätuolissa
olevaa hakijaa, Hannelelle oli vakuutettu, että vammaisuus ei ole este
kyseiseen työhön valinnalle. Hän ei saanut paikkaa ja arveli hieman kyynisesti,
että hakijoista varmaan löytyi häntä pätevämpi. Ahponen 2008,108.
Kuotola (1985, 188) on arvioinut,
että niin kauan kuin palkkatyö on keskeinen toimeentulon ja yhteiskunnallisen
arvostuksen jakomekanismi, vammaiset pysyvät yhteiskunnan huono-osaisina.
Työelämässä pärjääminen näyttää
olevan vammaiselle henkilölle suuri haaste. Vammainen henkilö kokee, että hänen
täytyy usein pystyä samaan kuin vammattoman henkilön ja hänen täytyy ylittää
itsensä. Haluja työhön näyttää tämän tutkimuksen mukaan olevan. Vammaisen
henkilön ja muiden työntekijöiden välinen kommunikointi ei näytä olevan
tasavertaista, vammaista henkilöä ei oteta mukaan kaikkiin keskusteluihin tai
hänelle ei haluta sanoa suoraan, miten jokin työ pitäisi tehdä. Tutkimuksen
valossa vammaista henkilöä tulisi kuitenkin kohdella samoin, kuin vammatontakin
henkilöä.
Raila Häyrinen 2017
Raila Häyrinen 2017
:-)
VastaaPoista